بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده گردد

به گزارش آرش بلاگ، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده گردد، گفت: با ارزیابی دانشجویان در طول ترم، فشار روحی و روانی شب امتحانی آنها کاهش می یابد.

بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده گردد

دکتر ابوالفضل واحدی در گفت وگو با آرش بلاگ، در رابطه با زمان برگزاری امتحانات انتها ترم جاری دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه این ترم به علت شرایط کرونایی دیرتر برگزار گردید، امتحانات ما از 5 تیر ماه به صورت غیرحضوری شروع شده و به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت و در تاریخ 17 تیرماه به انتها خواهد رسید.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری با کیفیت امتحانات ادامه داد: ما برای اساتید دانشگاه، کارگاه هایی را برگزار نموده ایم که به نوعی، جلسات به اشتراک گذاری تجارب اساتید است تا نحوه برگزاری امتحانات غیرحضوری آنالیز گردد و فرآیند برگزاری امتحانات با رعایت عدالت و اصالت امتحانات همراه باشد و علاوه بر آن کیفیت امتحانات مناسب باشد.

وی با بیان اینکه در این کارگاه ها دغدغه ها و مسائل دانشجویان مورد توجه قرار می گیرد، اضافه نمود: یکی از اهداف ما در این کارگاه ها این بود که به دانشجویان هم استرس زیادی وارد نگردد و حاصل این جلسات دستورالعمل ها و شیوه نامه هایی بود که به دانشکده ها و اساتید مختلف ارسال شده تا امتحانات را به شیوه مطلوب تری برگزار نمایند.

دکتر واحدی با بیان اینکه سال جاری، دغدغه قطعی برق هم به دغدغه های قبلی ما اضافه شده، خاطر نشان کرد: ما در خصوص این مشکل، برای مرکزی که قرار است سامانه امتحانات دانشگاه علم و صنعت را ایجاد کند، اقداماتی را پیش بینی نموده ایم که مطمئن باشیم این مرکز با قطعی برق روبرو نگردد و سامانه برگزاری امتحانات دچار مشکل نگردد. ولی با این وجود، مشکل قطعی برق برای دانشجویان ما وجود دارد. چراکه دانشجویان ما از سراسر کشور هستند و ممکن است دانشجویان با قطعی برق و اینترنت روبرو شوند که در این رابطه استاد به صورت موردی مشکل دانشجو را مدیریت می نماید.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه ما از قبل به اساتید گفته بودیم که امتحانات باید به صورت گسترده برگزار شوند اسم کرد: این گستردگی، به این معنا است که اساتید در بازه های زمانی مختلف امتحان بگیرند، کوئیز برگزار نمایند، امتحانات شفاهی بگیرند و پروژه هایی مشخص نمایند تا اینطور نباشد که نمره دانشجو فقط وابسته به امتحانات نهایی باشد. بر این اساس، سقف نمرات امتحان انتهای در دانشگاه علم و صنعت ایران، حداکثر 8 نمره است تا توزیع نمرات در بخش های مختلف باشد تا اگر دانشجو گاهی دچار مشکل شد، همه بضاعت علمی او تنها در امتحان انتها ترم سنجیده نگردد. نمراتی که در سامانه دانشگاه ثبت شده هم نشان از آن دارد که اساتید به این سمت رفته اند تا ارزیابی های پیشرفته داشته باشند. البته این امر بار و فشار روحی روانی دانشجو را کاهش می دهد و یاری می نماید سنجش آنها به صورت عادلانه تر انجام گردد.

دکتر واحدی در رابطه با احتمال بروز تقلب در امتحانات گفت: در کارگاه هایی که برای اساتید برگزار گردیده، در این زمینه هم مسائلی مطرح شده است. شیوه های برگزاری امتحان با یکدیگر فرق دارد. مثلا از راه های مبارزه با تقلب، روشن کردن دوربین مقابل لپ تاپ است، یا اینکه دانشجو یادداشتی بنویسد تا هویت وی تایید گردد و بعلاوه، امتحانات به صورت پارامتری برگزار گردد یعنی اگر سئوالات برای دانشجویان یکی بود، اعداد با هم متفاوت باشند. بنابراین امکان تقلب برای آنها وجود ندارد.بعلاوه اگر برگه امتحانی یک دانشجو A است، دیگری B انتخاب می گردد.

وی توضیح داد: آنالیز های ما در خصوص نمرات دانشجویان در دوران کرونا و قبل کرونا بیانگر آن است که نمرات دانشجویان در اولین ترم کرونایی نسبت به ترم قبل آن بسیار مختصر افزایش داشت و در دومین ترم کرونایی این اختلاف به صفر رسید. این نشان می دهد که در دانشگاه علم و صنعت ایران تقلب ها بسیار محدود و اندک بوده است. البته ما به اساتید متذکر شده بودیم که در صورت تقلب دانشجویان، از آنها سئوالات به صورت شفاهی پرسیده گردد. ما با انجام این اقدامات کوشش کردیم، عوارض منفی و جانبی کرونا در برگزاری امتحانات را به حداقل برسانیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید