تأکید ایرانسل بر نقش فراوری محتوای با کیفیت داخلی در تقویت اقتصاد دیجیتال

به گزارش آرش بلاگ، معاون دیجیتال ایرانسل در نشست نقد و اندیشه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر لزوم حمایت همه جانبه از فراوریکنندگان محتوای داخلی برای فراوری ثروت در راستای تقویت اقتصاد دیجیتال تأکید کرد.

تأکید ایرانسل بر نقش فراوری محتوای با کیفیت داخلی در تقویت اقتصاد دیجیتال

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، پنجاه و چهارمین جلسه از سلسله نشست های نقد و اندیشه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با موضوع فراوری محتوا در فضای مجازی با حضور مهندس باقر صمدی معاون دیجیتال شرکت ایرانسل، مهندس احمد نخجوانی مدیرعامل شرکت شاتل و مهندس مهدی یزدانی رئیس هیأت مدیرۀ سامانۀ VoD نماوا برگزار گردید.

معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در این نشست، در پاسخ به این پرسش که چطور اپراتورها می توانند به بازار فراوری محتوا ورود نموده و جوانان در این زمینه چه نقشی دارند، گفت: اگر بخواهیم صادقانه دربارۀ تعرفۀ اپراتورها در ایران صحبت کنیم، باید گفت تعرفۀ اپراتورهای ثابت و همراه در ایران، در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا، پایین است؛ اما با وجود این، اپراتورها با در نظر دریافت قدرت خرید مردم در زمان های مختلف، سعی می نمایند به یاری مردم بیایند و برای پایین آوردن هزینه ها، در فراوری محتوا یاری نمایند که نیم بها کردن محتوای داخلی و کاهش هزینه ها یا رایگان کردن محتوا در مواردی مانند آموزش آنلاین یا عزاداری محرم، از این جمله است.

وی تأکید کرد: البته باید در نظر داشته باشیم، هر میزان هم اپراتورها برای محتوای داخلی، تخفیف قائل شوند، اگر محتوای مناسب و باکیفیت وجود نداشته باشد، مردم برای آن هزینه نمی نمایند، حتی ارزان و نیم بها؛ اما اگر محتوای باکیفیت ارائه شود، می تواند برای همه فراوری ثروت کند.

معاون دیجیتال ایرانسل در ادامه دربارۀ استقبال از VODها در ماه های اخیر شرح داد: در حال حاضر نسبت به قبل، استقبال خوبی از VODها شده است؛ اما هنوز هم 70 درصد از ترافیک اپراتورها در پلتفرم های خارجی مصرف می شود و تنها 30 درصد از آن در فضای داخلی صرف می شود. اگر می خواهیم این نسبت تغییر کند، باید تا حد امکان از فراوری محتوای داخلی حمایت کنیم.

وی توضیح داد: درست است که می گوییم 70 درصد از ترافیک، در پلتفرم های خارجی استفاده می شود؛ اما درصد بسیاری از این محتوا را مردم خودمان فراوری می نمایند و کافی است مدل های درآمدی مناسبی برای فراوری محتوا در کشور وجود داشته باشد. زیرساخت های فراوری محتوا در کشور وجود دارد، اما احتیاج است پلتفرم های ارائه محتوا توسعه پیدا نمایند.

صمدی به برگزاری کنسرت ها و برنامه های آنلاین در دوران کرونا اشاره نمود و اضافه کرد: استقبال از کنسرت ها و برنامه های آنلاینی که در دوران کرونا برگزار گردید، بیش از انتظار ما بود. به عنوان مثال، میزان استقبال در کنسرت شجریان، چند برابر پیش بینی ما بود.

معاون دیجیتال ایرانسل، سه مرحله را برای موفقیت در فراوری و ارائۀ محتوای داخلی ضروری دانست و گفت: نخستین مرحله این است که پلتفرم های مناسب با ظرفیت بالای خدمات، شکل بگیرد. البته که این کار هزینۀ بالایی دارد. بنابراین باید سرمایه گذاران عظیم وارد شوند، اما مطمئن باشند، سرمایۀ آنها برمی شود. مرحله دوم، ترسیم طرح های تجاری مختلف است تا به فراوری محتوای خوب در کشور یاری کند. مردم برای محتوای باکیفیت پول می دهند. وی اضافه کرد: مرحله سوم هم تشویق مردم به استفاده از پلتفرم های کاربرمحور است.

صمدی توضیح داد: فراوری محتوا باید مالی باشد و نباید به صرف حمایت از مصرف نماینده و محصولات فرهنگی، سیاست اشتباهی را در کشور پایه گذاری کنیم که منجر به ایجاد هزینه های دیگر شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، متولی صدور مجوز فراوری محتوا در کشور معین نیست، سیاست گذاری معینی برای آن وجود ندارد و فراورینمایندۀ محتوا باید به سازمان ها و ادارات مختلفی جواب پس بدهد. باید اجازه دهیم پلتفرم های مختلف ایجادشوند و رشد کند و از ابتدا، رویکرد سلبی نداشته باشیم تا افراد برای ورود به این حوزه، ترغیب شوند.

معاون دیجیتال ایرانسل از نهادهای مختلف خواست تا فضای فراوری محتوا را تسهیل نمایند و گفت: اگر فضای کار برای فراوری محتوا راحت باشد، خواهید دید چقدر فراوریها بهتر و بیشتر می شود.

همچنین مدیرعامل شرکت شاتل در این نشست، استفاده مشترکان از اینترنت داخلی در حال حاضر را دو برابر بیشتر از سال گذشته اظهار داشت و گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای استفاده از محتوای داخلی، اگر فراوریات بهتر و بیشتری وجود داشته باشد و انحصار فراوری از بین برود، حتماً استفاده از محتوای داخلی هم بیشتر می شود.

رئیس هیأت مدیرۀ سامانۀ VoD نماوا نیز با تأکید بر لزوم به روزرسانی مقررات موجود در این زمینه، اضافه کرد: الان 20 سال است که شبکۀ نمایش خانگی فعال است و از همان روز اول، توزیع غیرمجاز وجود داشته است. قانون باید برای برخورد با متخلفان، به روزرسانی شود و قانون 20 سال پیش، به درد امروز نمی خورد. برای اینکه بتوانیم از حقوق مؤلف دفاع کنیم، باید قانونی بنویسیم که در 20 سال آینده هم قابل ارجاع و استفاده باشد.

2121

منبع: خبرآنلاین

به "تأکید ایرانسل بر نقش فراوری محتوای با کیفیت داخلی در تقویت اقتصاد دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید ایرانسل بر نقش فراوری محتوای با کیفیت داخلی در تقویت اقتصاد دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید