ثبت ملی ایستگاه راه آهن تبریز
به گزارش آرش بلاگ، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی از ثبت ملی ایستگاه راه آهن تبریز در کمیته ثبت و حریم آثار تاریخی اطلاع داد.
فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی بیان نمود:
ایستگاه راه آهن تبریز، اثر فرناند پویون با همکاری حیدر غیائی در کمیته ثبت و حریم واجد ارزش ثبت و در لیست آثار ملّی شناخته شد.
به گفته وی، ایستگاه راه آهن تبریز، نمونه ای شاخص از معماری معاصر ایران است که حیدر غیائی نیز در آن همکاری داشته است. غیائی معمار مجلس سنا نیز بود.
نظری با بیان این که ایستگاه راه آهن تبریز در سال 1295 خورشیدی با بهره برداری از محور تبریز-جلفا به طول 149 کیلومتر در تبریز افتتاح شد و پس از آن در سال 1337 خورشیدی محور تبریز-تهران به طول 748 کیلومتر به بهره برداری رسید، شرح داد:
طراح این ایستگاه معمار فرانسوی فرناند پویون است. از ویژگی های برجسته ایستگاه راه آهن تبریز می توان به حمل و نقل بین المللی کالا به ترکیه و اروپا به وسیله محور تبریز-رازی، حمل و نقل بین المللی کالا به جمهوری نخجوان به وسیله محور تبریز-جلفا و تنها خط برقی راه آهن در ایران (خط برقی تبریز-جلفا) اشاره نمود. طراح ساختمان تازه این ایستگاه حیدر غیایی بوده است.
در سفر دوم ناصرالدین شاه به فرنگ، قرارداد واگذاری امتیاز راه های ایران و راه آهن از آذربایجان روسیه به تبریز بسته شد، ولی به دلیل سیاست های روسیه این کار عملی نشد و به اقدامی دست نزدند تا این که در 28 صفر 1331 هجری قمری مطابق 24 ژانویه 1913 میلادی، حسن وثوق الدوله، وزیر خارجه وقت ایران، امتیاز ساختمان راه آهن آذربایجان را در 19 ماده به بانک استقراضی روسیه واگذار کرد و موافقت شد که راه آهن آذربایجان دنباله راه آهن روسیه باشد و با همان عرض و فاصله دو ریل به مقدار 1534 میلی متر احداث گردد.
پس از انعقاد قرارداد، بانک استقراضی، امتیاز خود را به شرکت راه شوسه جلفا به تبریز واگذار کرد، بنابراین عنوان شرکت این قرارداد به شرکت راه آهن تبریز - جلفا تبدیل شد. نقشه برداری این خط در تابستان 1913 شروع و در پاییز همان سال انتها یافت و در ماه مه 1914 یعنی درست دو ماه پیش از شروع جنگ جهانی اول، کارهای ساختمانی و ریل گذاری آن شروع شد.
منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا