میراث ماندگار کرونا؛ از لایو اینستاگرام تا سینما ماشین

به گزارش آرش بلاگ، وب سایت عصرایران - نهال موسوی: بعد از شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن در کشورمان به ناچار اتفاقاتی رخ داد که شاید حتی یک ماه قبل از گسترش این تهدید جهانی تصورش برایمان سخت بود. بالشخصه فکر می کنم قبلا چه راحت جلوی عابر بانک می ایستادم و تمام کارهایم را انجام می دادم و بدون ذره ای ترس و نگرانی به ادامه زندگیم مشغول می شدم و الان واقعا در حیرتم از فاصله بی خیالی آن موقع و حساسیت های امروزم.

میراث ماندگار کرونا؛ از لایو اینستاگرام تا سینما ماشین

در حیطه های اجتماعی، فرهنگی و هنری کروناویروس اتفاقاتی را رقم زد که به احتمال زیاد بعد از برگشتن زندگی به روال عادی، همچنان این رویکرد ها به بخشی ثابت از سبک زندگی جدیدمان تبدیل خواهند شد:

دید و بازدید اینترنتی

برای مردم ایران عید نوروز یک عید باستانی عظیم است که در ابعاد مختلف زندگی تاثیر گذار است و یکی از سنت های همیشگی آن دید و بازدید های روز های عید است، سال جاری این اتفاق از برنامه اکثریت مردم ایران حذف شد و شاید برای اولین بار است در تاریخ معاصر شاهد چنین پدیده ای بودیم. حتی در سال های جنگ هم این سنت برپا بود، ولی کروناویروس کاری کرد که سال جاری این رسم دیرینه به حالت تعلیق درآید و عوض ان با استفاده از اپلیکشن های، چون واتساپ، اسکایپ، زوم و ... دید وبازدید های تصویری صورت گیرد.

کنسرت آنلاین

در شب های عید کنسرت های آنلاین برگزار گردید که گروه های مختلفی در برج میلاد به اجرای برنامه پرداختند و مخاطبان به وسیله دنیای مجازی نظاره گر این کنسرت ها بودند. نه فقط در ایران بلکه در سطح دنیای هم شاهد چنین اتفاقاتی بودیم که مهمترین آن ها کنسرت مجازی موسیقی برای امید آندریا بوچلی (خواننده ایتالیایی) در کلیسای جامع شهر میلان بود که رکورد یوتیوب را در سال های اخیر شکست و یکی از پربیننده ترین ویدئو های تاریخ این شبکه پخش اینترنتی شد.

هجوم به سایت های پخش فیلم و سریال

هجوم به سایت ها و پلتفرم های پخش و دانلود فیلم، سریال و محتوا های صوتی و تصویری، یکی دیگر از اتفاقات روز های در خانه بمانیم بود، به گونه ای که رتبه بندی سایت ها در داخل و خارج کشور کاملا عوض شد و بعضی سایت ها به رتبه های تک رقمی صعود کردند که پیشتر در بین رتبه های 20 تا 50 بودند.

رونق مصاحبه های زنده (لایو) علی الخصوص در اینستاگرام

قبل تر هم اینستاگرام این امکان پخش زنده و مصاحبه های 2 نفره را داشت، اما شاید تا این دوران کرونا چنان استقبالی از آن صورت نگرفته بود. قابل ذکر است که قبلا (حدود 6 ماه) فیسبوک این امکان زنده مصاحبهی 2 نفره خود را حذف کرد و فقط الان به صورت یک طرفه می توان لایو گذاشت یعنی مانند قبل شخص دیگری را نمی توان آنلاین کرد تا دیالوگ دوطرفه صورت گیرد. فیسبوک به عنوان صاحب اینستاگرام این امکان را در این شبکه اجتماعی قرار داد و با توجه به گستردگی زیاد اینستاگرام در ایران لایو های شبانه به یکی از برنامه های ثابت دوران قرنطینه تبدیل شد و البته یک رکورد هم به ثبت رسید و در جریان یک لایو، 626 هزار نفر حدود ساعت 4 صبح نظاره گر حرف های 2 چهره معروف مجازی بودند؛ که به روایتی بالاترین تعداد بیننده لایو اینستاگرام در تمام دنیا است.

آموزش آنلاین

در همه سطوح از مهدکودک و پیش دبستانی گرفته تا دانشگاه ها و یا دوره های کوتاه مدت شرکت ها و ادارات آموزش به صورت انلاین به یکی از پایه های ثابت درآمد و سعی شد از این طریق مسائل و یا ضعف هایی که اتفاق افتاده است را جبران نمایند.

پانسیون مجازی

در این میان یک رویکرد جدید بود که مثلا نماینده شرکت لِگو در ایران امکانی فراهم ساخت تا بچه ها همراه با مربیان 2 یا 3 ساعت به شکل آنلاین در حال ساخت یک اسباب بازی بودند. انگار برای آن ساعات معین فرزندت را به یک پانسیون برده و او در آنجا بوده است و هیچ احتیاجی به حضور والدین برای همراهی با او وجود ندارد. (بر خلاف آموزش آنلاین که حضور والدین هم در آن نقش اساسی دارد علی الخصوص برای بچه ها زیر 10 سال).

مجالس و مراسم آنلاین

جهت رعایت پروتکل های وزارت بهداشت وجلوگیری از هرگونه تجمع و گردهمایی اگر شخصی هم فوت کرد دیگر امکان برگزاری مراسم ختم حضوری مهیا نبود و به همین دلیل ابراز همدردی و پیغام تسلیت از راه تلفن یا تماس تصویری انجام شد، حتی مراسم های دیگری هم، چون شب های قدر به صورت آنلاین برگزار گردید.

اکران اینترنتی

بعد از بسته شدن سالن های سینما فیلم خروج ابراهیم حاتمی کیا به صورت اینترنتی اکران شد و بعد از ان هم فیلم طلا پرویز شهبازی. اگرچه سابقه اکران اینترنتی در کشورمان به 2 سال و نیم قبل تر و فیلم مستند توران خانم به کارگردانی مشترک رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرطهماسب برمی گردد، اما به شکلی گسترده و بر روی پلتفرم های معروف از 24 فروردین با اکران فیلم خروج آغاز شد و براساس استقبالی هم که اجرا شده همچنان فیلم های جدیدی در حال اضافه شدن به این شیوه ارائه فیلم است. بهرحال این هم از نتایج دوران کروناست.

سینما - ماشین

سابقه سینما- ماشین هم در ایران به قبل از انقلاب برمی گردد، اما در بعد از انقلاب هیچ وقت این طرح اجرا نشده بود، کروناویروس باعث شد تا این شکل از فیلم دیدن هم دوباره احیا گردد و مخاطبان با ماشین خود به محل ارائه فیلم مراجعه کرد و از داخل ماشین فیلم را ببینند. هم تفریح نموده اند و هم موارد پروتکل های بهداشتی این زمانه ویروسی را رعایت نموده اند.

خرید آنلاین

مقوله خرید آنلاین به یک انفجار نزدیک شد، چون بسیاری ترجیح می دادند به جای آنکه از خانه بیرون فرایند و خود را در معرض ریسک ابتلا به کرونا قرار دهند در همان خانه بمانند و به شکل آنلاین مایحتاج خود را خریداری نمایند.

ویزیت مجازی

به جای مراجعه به مطب دکتر برای بیماری یا مسائل غیر کرونایی بهترین راه استفاده از ویزیت ها و مشاوره های تلفنی یا ویزیت مجازی بود که بسیاری از این امکان استفاده کردند.

باشگاه آنلاین

در این مدت باشگاه های ورزشی هم با استفاده از اپلیکیش ها و شبکه های اجتماعی سعی کردند تعطیلی باشگاه را جبران نموده و مربیان و کارآموزان از خانه برنامه و تمرینات ورزشی را ادامه دادند.

مخلص کلام

این دوره 3 ماهه کرونا یک مدل دیگر از زندگی را به انسان ها نشان داد، همانگونه که تنهایی را بیشتر احساس کردیم احتیاج حیاتی به اینترنت بسیار بیش از پیش خودنمایی کرد و دنیا اکنون بدون اینترنت واقعا سخت و احتمالا هولناک است.

آنچه که حائز اهمیت است این است که دنیا مدام در حال تغییر است و ما هم باید مدام خودمان را بااین تغییرات هماهنگ سازیم، از طرف دیگر سرعت این دگرگونی ها به اندازه ای بالاست که قدرت تحلیل، تعمق و تامل درباره تک تک آن ها را از بشر امروز گرفته است و هنوز فاصله زمانی زیادی با آن نیافتاده است که به یک جمع بندی رسیده باشیم.

معلوم نیست که سیر این اتفاقات در نهایت به همان اندازه که فکر می کنیم مثبت است یا خیر؟

آنچه معلوم است این است که همیشه تغییرات در راه است.

منبع: برترین ها

به "میراث ماندگار کرونا؛ از لایو اینستاگرام تا سینما ماشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث ماندگار کرونا؛ از لایو اینستاگرام تا سینما ماشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید