پوستر جشنواره کودک؛ دور از کلیشه ها، نزدیک به روزگار کرونایی
به گزارش آرش بلاگ، تهران (پانا) - حمیدرضا بیدقی شاخصه های پوستر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان را برشمرد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان، او در این باره مطرح نمود: سال جاری با توجه به پاندمی کرونا که همه درگیر آن هستیم، جشنواره به صورت مجازی برگزار می گردد و به همین علت، شاخصه های مربوط به مقابله با بیماری کرونا (مانند ماسک، مواد ضدعفونی نماینده و…) در درون پوستر به کار گرفته شده اما این جشنواره مختص بچه ها است و کودک از هر چیزی برای تخیل کردن و سرگرمی استفاده می نماید. بر همین اساس ایده من این بود که بچه ها با ماسک بازی نمایند؛ البته با نگاه و امید به اینکه در آینده، ماسک از ارتباط مخوف خود با کرونا جدا و به خاطره تبدیل گردد. به همین جهت با ماسک، المان های مختلفی مانند چتر نجات، ننویی که کودکی در آن استراحت می نماید، ساک خرید، پیش بند آشپزی، بادبان، قایق، چتری برای آفتاب، بادبادک و موارد دیگری را که در دنیای بچه ها وجود دارد، به تصویر کشیدم .
او در پاسخ به این سوال که از چه المان های ایرانی در پوستر جشنواره استفاده نموده است، شرح داد: گاهی نمادهای ایرانی را به صورت سمبلیک در نظر می گیریم. مانند پوستر سال گذشته که در آن از کاشی کاری های اصفهان استفاده شده بود. در این جشنواره معمولا از المان های شهر اصفهان استفاده می گردد که این شیوه تکراری شده است. ما باید به راهی برسیم که خطمان نماد و سمبل ایرانی بودن باشد و فقط این نباشد که کلاه نمدی سر کودک بگذاریم یا از کاشی کاری استفاده کنیم. ژاپنی ها به این قدرت رسیده اند که حتی وقتی عکس هم می اندازند، بیننده احساس می نماید که این عکس ژاپنی است و این نوعی زبان شخصی فرهنگ است.
بیدقی ادامه داد: من برای طراحی پوستر این دوره، روی این موضوع آنالیز کردم که چگونه می توانیم هم ایرانی باشیم و هم کلیشه ای برخورد نکنیم. روی چاپ های سنگی مطالعه کردم و در عین حال سعی کردم فرم چشم ها، بدن ها و نوع پوشش را به ایرانی بودن نزدیک کنم. خطوط چاپ سنگی و چشم های بادامی جز لاینفک نقاشی های قدیمی ایرانی هستند که من از این موضوع در پوستر استفاده کردم.
بیدقی در مورد لحاظ کردن شرایط حال حاضر و بحران کرونا در طراحی پوستر بیان نمود: جشنواره آنلاین برگزار می گردد و اگر دقت کنید تعداد پرسوناژها در پوستر زیاد است. علت تک عنصری نبودن پوستر هم این است که پرسوناژها کنار هم و با فاصله گذاری اجتماعی دیده شوند. بچه ها با هم ارتباط دارند اما از دور و در واقع، همه - غیر از بچه ای که دست خواهر کوچکترش را گرفته یا با دوستی سوار قایق است- در جای جای این پوستر پراکنده هستند. در مجموع بچه ها از هم فاصله دارند.
او گفت: پروانه المان مشترک در این پوستر است و این پروانه فرم ارتباطی بچه ها محسوب می گردد.
این گرافیست درباره تفاوت های تکنیکی موجود در طراحی پوستر دوره سی و سوم گفت: مهمترین تفاوت پوستر سال جاری با سال گذشته، برگزاری مجازی جشنواره است. مسئله بعدی این است که من هیچ گاه دوست ندارم فقط یک نگاه و تکنیک را در پوسترهایم به کار ببرم. من 9 دوره پوسترهای جشنواره فیلم فجر را کار کردم و هیچ کدام از نظر تکنیک شبیه هم نیستند. برای بیشتر از 30 یا 40 جشنواره خارجی پوستر طراحی نموده ام و همین تعداد هم جشنواره داخلی در کارنامه کاری ام دارم، اما تکنیک هیچ کدام به هم شبیه نیست.
او گفت: پوستر میزان اهمیت یک جشنواره را نشان می دهد. از نگاه من اهمیتی ندارد که پوستر برای جشنواره فجر یا جشنواره های خارجی باشد. درواقع داخلی و بین المللی بودن آن اولویت نیست بلکه در همه حال پوستر باید خوب باشد. به این جهت که امضا و اسم طراح تا ابد روی آن باقی خواهد ماند. به همین دلایل طراحی پوستر بخش مهمی در حوزه گرافیک است.
بیدقی همچنین درباره اهمیت بخش طراحی پوستر در جشنواره ها و رویدادهای مختلف گفت: طراحی پوستر نه تنها در جشنواره بین المللی در رده کودک و نوجوان حائز اهمیت است بلکه دروازه ای است که بیننده و مخاطب از آن طریق وارد ماجرا و مبحث آن جشنواره می گردد. به همین جهت اهمیت پوستر جشنواره بسیار زیاد است.
او تاکید نمود: من سعی کردم طراحی پوستر سال جاری متفاوت از سال گذشته باشد، در عین حال نگاه گرافیک خلوت جهانی را داشته باشد و البته برای طراحی آن، وارد کلیشه ها نشوم. کوشش کردم تا پوستر از نگاهی جدید استفاده کند و گویا باشد. زمانی که پوستر قرار است فقط در فضای مجازی دیده گردد، نوع طراحی متفاوتی هم خواهد داشت. به همین دلیل، من کمی از ریزه کاری های بیش از حد پوستر سال گذشته، دور شدم زیرا پوستر فقط قرار است مجازی دیده گردد و فضاسازی های محیطی سال گذشته وجود ندارد، همانطور که شاهد شلوغی و ازدحام سینماها نخواهیم بود.
منبع: خبرگزاری پانا